🥳 Välkommen till BegagnadKurslitteratur.se (🌟Nya begagnadeskolböcker.se)

Läs mer
Genuspedagogik - En tanke- och handlingsbok för arbete med barn och unga
ISBN9789147051489
Upplaga1
FormatHäftad
FörfattareKajsa Svaleryd
Publiceringsår2003-02-05
FörlagLiber AB
Antal sidor144
SpråkSvenska

Häftad • 2003-02-05

Genuspedagogik - En tanke- och handlingsbok för arbete med barn och unga

av Kajsa Svaleryd

  • ISBN: 9789147051489
  • Upplaga: 1
  • Format: Häftad
  • Publiceringsår: 2003-02-05
  • Förlag: Liber AB
  • Antal sidor: 144
  • Språk: Svenska

Köp denna bok ny

Ej tillgänglig

Ej tillgänglig

Ej tillgänglig

Ej tillgänglig

Eller begagnad från 9 säljare

Denna bok finns att köpa begagnad av dessa säljare. Välj en eller flera för att skicka ett meddelande till dem om att du vill köpa boken. Priser alltid inkl. frakt.

  • Emelie D
    109 kr

    Bra skick

  • Sandra A
    119 kr

    Bra skick

  • Malin L
    129 kr

    Ny

  • Carina E
    159 kr

    Ny

  • Sana A
    159 kr

    Ny

  • Mitra R
    159 kr

    Bra skick

  • Yann N
    199 kr

    Ny

  • Lindah H
    259 kr

    Ny

  • Katarina K
    250 kr

    Bra skick

Om Genuspedagogik - En tanke- och handlingsbok för arbete med barn och unga

Boken Genuspedagogik - En tanke- och handlingsbok för arbete med barn och unga släpptes år 2003 och är skriven av Kajsa Svaleryd.

Den består av 144 sidor och är skriven på svenska. Boken är utgiven av förlaget Liber AB.

Köp Genuspedagogik - En tanke- och handlingsbok för arbete med barn och unga begagnad från en av 9 studenter hos oss och spara pengar. Vi kunde inte hitta något pris på vad den kostar ny, men den kostar bara 109 kr begagnad.

Kurslitteratur som säljs på BegagnadKurslittretur.se är begagnad och därför kan vi inte garantera att eventuella digitala produkter eller inloggningar fortfarande är aktiva. När ni kontaktar en annonsör om att köpa en bok, fråga då om detta.

Behandlar flickors och pojkars villkor och förutsättningar i institutioner för lärande, dvs förskolor och skolor men är framför allt en metodbok för lärare och förskollärare som vill arbeta aktivt med jämlikhet i sitt pedagogiska arbete och ge barn och ungdomar en trygg och medveten identitet. Boken fokuserar att flickor och pojkar, män och kvinnor, har mycket att vinna på att göra sig mer medvetna om hur olika aspekter av kön har betydelse i pedagogiska rum i våra institutioner för lärande - förskola och skola. Bokens ambition är att vara en tanke- och handlingsbok som vill verka för ett mer jämlikt samhälle, i första hand med avseende på kön men även med avseende på annan olikhet. Svaleryd visar i tydliga exempel på hur flickor och pojkar i förskoleåldern upp i sena tonåren begränsas av stereotypa och för givet tagna föreställningar om vad som är manligt och kvinnligt. Det blir tydligt att kön har betydelse för barns och ungas liv under hela uppväxten. Vuxnas beteenden mot barn och sätt att organisera pedagogiken, men också deras sätt att förstå barn och unga beror av om det är flickor eller pojkar de arbetar med eller talar om. Svaleryd visar att pedagogen har en nyckelroll i skapandet av såväl det lillla barnets som det äldre barnets identitet, där könsaspekten alltid finns närvarande. Pedagogen har också makt att omforma en redan skapad identitet, så att barnet kan utvidga sin repertoar, bli mer tolerant och agera mer jämlikt i förhållande till andra. Författare ger också läsaren en översiktlig introduktion till några av de grundläggande genusvetenskapliga begreppen. Det ovanstående är i huvudsak innehållet i den första delen av boken som kallas tankebokom pojkars och flickors villkor i rum för lärande. Syftet med den första delen är att inspirera läsaren att arbeta med ett genusperspektiv i sin pedagogiska vardagspraktik. samtidigt trygg och medveten identitet, som samtidigt är öppen och tolerant för andras olikhet. Bokens ambition är att vara en tanke- och handlingsbok som vill verka för ett mer jämlikt samhälle, i första hand med avseende på kön men även med avseende på annan olikhet.samtidigt trygg och medveten identitet, som samtidigt är öppen och tolerant för andras olikhet. Bokens andra del utgör en metodbok i jämställdhetsarbete med barn från 1-16 år. Här introduceras en rad metoder och övningar under specificerade arbetsområden. Övningarna introduceras väl och presenteras konkret för ett enkelt genomförande, kommenterade med författarens egna erfarenheter och med tips om varianter av övningarna. Omfångsmässigt är de båda delarna i stort sett lika omfattande ca 50 sidor första delen och 60 sidor andra delen. Boken är illustrerad med ett antal teckningar med humoristiskt sting av Christina Alving.

Så här köper du böcker

1) Skicka köpesförslag

Nu när du vet att du vill köpa denna bok begagnad, och den finns tillgänglig så trycker du på den gröna knappen under annonserna för att komma i kontakt med säljarna.

2) Acceptera & betala

Säljaren skickar en köpesförfrågan till dig som du enkelt accepterar. Säljaren får din adress för att skicka boken och du får instruktioner om hur du ska Swisha.

3) Mottag boken & sälj vidare

När du är färdig med din kurs så är nästa rimliga steg att du säljer boken till nästa års kull.

Det är helt gratis att sälja en bok på BegagnadKurslitteratur.se!

Begagnad från 109 kr